Main Article Content

Marwan Asof
Diana Purbasari
M. Andra Agustian Putra

Abstract

PT. Berau Coal is one of the mining companies in Indonesia that focuses on coal mining and sales. This research was carried out on the haul road at Site Gurimbang Mine Operation, where the condition of the haul road is currently undulating and located above a swamp area. This condition reduces the speed of HD 785, resulting in the unit's productivity not achieving the company's target. The effort to improve the condition of the haul road is by using geotextile as a method of strengthening the haul road. The aim of this research is to determine the changes in soil density and soil bearing capacity after the geotextile reinforcement and to identify its impact on HD 785 productivity. The research was conducted by analyzing and processing data from the results of the DCP in-situ test to determine the soil density and soil bearing capacity in the initial and post-geotextile installation conditions. Actual field data collection in the form of HD 785 cycle time and speed data was used to evaluate the unit's productivity before and after geotextile installation. The results indicated that the utilizing geotextile can increase the soil density and soil bearing capacity to meet the CBR standards and soil bearing capacity for HD 785 units. The use of geotextile also increased the speed of HD 785 by 3 km/hour, both during load and empty travel, resulting in an increase in HD 785 productivity by 26% from the initial 43,821.63 bcm/month to 55,375.62 bcm/month.


 


 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Asof, M., Purbasari, D., & Agustian Putra, M. A. (2023). Perbaikan Jalan Angkut Menggunakan Geotextile untuk Meningkatkan Produktivitas HD 785 pada Site Gurimbang Mine Operation, PT. Berau Coal: Improvement of Hauling Road with Geotextile to Increase Productivity of HD 785 at Site Gurimbang Mine Operation, PT. Berau Coal. Cantilever: Jurnal Penelitian Dan Kajian Bidang Teknik Sipil, 12(1), 19-28. https://doi.org/10.35139/cantilever.v12i1.213
References
Akbar, S. J., & Wesli, W. (2016). Studi Korelasi Daya Dukung Tanah Dengan Indek Tebal Perkerasan Jalan Menggunakan Metode Bina Marga. Teras Jurnal, 4(1).
Azizah, F. N., Surjandari, N. S., & As' ad, S. (2014). Penggunaan geotekstil pada lereng sungai gajah putih Surakarta. Matriks Teknik Sipil, 2(1), 140.
Dachlan, A. T. (2005). Pengujian Daya Dukung Perkerasan Jalan Dengan Dynamic Cone Penetrometer (DCP) Sebagai Standar Untuk Evaluasi Perkerasan Jalan. Jurnal Standardisasi, 7(3), 126-134.
Darwis, F., & Mulya, E. R. (2021). Analisis daya dukung tanah dasar berdasarkan uji CBR laboratorium dan uji CBR lapangan pada ruas jalan kampus Unipas Morotai. Journal of Science and Engineering, 4(2), 97-105.
Fadillah, M. I. (2022, January). Pengujian Daya Dukung Perkerasan Jalan Tambang dengan Dynamic Cone Penetrometer (DCP) di PT Mitra Multi Sejahtera. In Bandung Conference Series: Mining Engineering (Vol. 2, No. 1, pp. 95-103).
Fauzi, I., & Hamdhan, I. N. (2019). Analisis Stabilitas Lereng Dengan Perkuatan Geotekstil Woven Akibat Pengaruh Termal Menggunakan Metode Elemen Hingga. Reka Racana, 5(2).
Hamzah, H. J., & Wulandari, S. (2022). Pengaruh Geotekstil Terhadap Stabilitas Timbunan Jalan. Borneo Engineering: Jurnal Teknik Sipil, 1(1), 33-44.
Indonesianto, Y. (2005). Pemindahan tanah mekanis. Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jogjakarta..
Laili, A. P., Hasanuddin, A., & Wicaksono, L. A. (2022). Perbandingan Tebal Perkerasan Menggunakan Nilai CBR Laboratorium dan CBR Lapangan (DCP)(JLS Jarit-Puger). bentang: jurnal teoritis dan terapan bidang rekayasa sipil, 10(1), 11-28.
Lengkong, P. I. L., Monintja, S., Sompie, O. B., & Sumampouw, J. E. R. (2013). HUBUNGAN NILAI CBR LABORATORIUM DAN DCP PADA TANAH YANG DIPADATKAN PADA RUAS JALAN Wori–LIKUPANG KABUPATEN MINAHASA UTARA. Jurnal sipil statik, 1(5), 368-376.
Marga, B. (2009). Perencanaan dan Pelaksanaan Perkuatan Tanah dengan Geosintetik. Departemen Pekerjaan Umum. Jakarta.
Masykur, M., & Kurniawan, S. (2017). Analisa Pengujian Dynamic Cone Penetrometer (DCP) Untuk Daya Dukung Tanah Pada Perkerasan Jalan Overlay (Studi Kasus: Ruas Jalan Metro–Tanjungkari STA 7+ 000 s/d STA 8+ 000). TAPAK (Teknologi Aplikasi Konstruksi): Jurnal Program Studi Teknik Sipil, 7(1), 52-63.
Mustofa, A., Wicaksono, J. G., Nurhakim, N., Afriko, A., & Melati, S. (2019). Perbaikan Jalan Angkut Tambang: Pengaruh Perubahan Struktur Lapis Jalan Terhadap Produktivitas Alat Angkut. Jurnal Himasapta, 1(01).
Nugraha, B. A., Yanti, G., & Lubis, F. (2019, October). ANALISIS PERKUATAN TANAH LUNAK DENGAN MENGGUNAKAN GEOTEKSTIL PADA RUAS JALAN SIAK SRI INDRAPURA–MENGKAPAN BUTON PROVINSI RIAU. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL CENDEKIAWAN (pp. 1-61).
Permatasari, S. (2021). HUBUNGAN NILAI CBR LABORATORIUM DAN DCP PADA TANAH YANG DIPADATKAN PADA RUAS JALAN DESA SEMISIR KABUPATEN KOTABARU. TAPAK (Teknologi Aplikasi Konstruksi): Jurnal Program Studi Teknik Sipil, 10(2), 133-138.
Pratomo, R. P. (2021). HUBUNGAN NILAI CBR LABORATORIUM DENGAN PEMADATAN MODIFIED DAN NILAI DYNAMIC CONE PENETROMETER (DCP) DI LAPANGAN. JRSD, 9(4), 691-702.
Riogilang, H. (2017). DESAIN PERKUATAN TANAH PADA LERENG RUAS JALAN MANADO-TOMOHON STA7-250. JURNAL LPPM BIDANG SAINS DAN TEKNOLOGI, 4(1), 35-43.
Saputra, AZ. (2018). Studi Kestabilan Jalan Angkut Dengan Perkuatan Geotekstil Untuk Meningkatkan Kecepatan Alat Angkut Pada Pit Inul Lignit PT. Kaltim Prima Coal Sangatta, Kalimantan Timur. Skripsi, Fakultas Teknik : Universitas Sriwijaya.
Saputra, JJ. (2019). Analisis Variabel Cycle Time Dumptruck Secara Teoritis, Aktual dan Menggunakan Software Talpac Pada Pengupasan Overburden Tambang Batubara PT Kaltim Prima Coal. Skripsi, Fakultas Teknik : Universitas Sriwijaya.
Septiandri, R. A., Mochtar, I. B., & Lastiasih, Y. (2021). Analisis Kebutuhan Perkuatan Geotextile untuk Tinggi Timbunan Badan Jalan yang Bervariasi di atas Tanah Lunak pada Kondisi dengan dan tanpa Pemasangan PVD (Prefabricated Vertical Drain). Jurnal Aplikasi Teknik Sipil, 19(3), 283-294.
Suhendik, A. A., Oktaviani, R., & Trides, T. (2022). Studi Perbaikan Perkerasan Lapis Jalan Tambang dengan Nilai CBR dan DCP. Jurnal Riset Teknik Pertambangan, 75-83.
Sumarna, T. (2015). Pengujian Daya Dukung Lapis Tanah Dasar (Subgrade) Pada Tanah Timbunan Untuk Lapisan Jalan Dengan Alat DCP (Dynamic Cone Penetrometer). Potensi: Jurnal Sipil Politeknik, 17(1).
Suryolelono, K. B., (2000), Geosintetik Geoteknik, cetakan pertama, Percetakan dan Penerbitan Nafiri.
Tenriajeng, A. T., (2003). Pemindahan Tanah Mekanis. Jakarta: Gunadarman.
T. Joetra dan Y. M. Anaperta., (2018). “Evaluasi Material dan Daya Dukung Tanah untuk Base Coarse Jalan Tambang di PT . Kalimantan Prima Persada Site Mining Asam - Asam (MASS),” Bina Tambang, 3(4): 1714–1728.
Uguy, R. W. V., & Elias, Y. R. D. (2019). EVALUASI NILAI CBR LAPANGAN LAPISAN TANAH DASAR DAN CBR LABORATORIUM PADA PEKERJAAN JALAN LINGKUNGAN DENGAN ASPHALT HOTMIX DAN DRAINASE DI AREA GEDUNG OPERASIONAL 1 PAKET KANTOR OTORITAS BANDARA UDARA WILAYAH VII MANADO. Jurnal Ilmiah Realtech, 15(2), 95-100.
Yunus, M., La Resky, H. N., & Rum, M. A. R. (2022). KAJIAN PENENTUAN NILAI CBR TANAH MENGGUNAKAN DYNAMIC CONE PENETROMETER PADA PEMBANGUNAN RUAS JALAN MAMBRUK-KADAMBER KABUPATEN FAKFAK. Wahana Teknik Sipil: Jurnal Pengembangan Teknik Sipil, 27(2), 165-175.

Author Biographies

Marwan Asof, Program Studi Teknik Pertambangan, Fakultas Teknik, Universitas Sriwijaya, Inderalaya, Indonesia

 

 

Diana Purbasari, Program Studi Teknik Pertambangan, Fakultas Teknik, Universitas Sriwijaya, Inderalaya, Indonesia

 

 

M. Andra Agustian Putra, Program Studi Teknik Pertambangan, Fakultas Teknik, Universitas Sriwijaya, Inderalaya, Indonesia